Retur- och bytesrätt

Här hittar du information om retur- och bytesrätt gällande våra produkter.


Kunden har 14 dagars retur- och bytesrätt från det datum paketet har levererats eller avhämtats. Som inköps- eller avhämtningsdatum anses den dag då paketet har lösts ut eller avhämtats hos transportföretaget eller alternativt kvittensens datum. Kunden är skyldig att bevisa när paketet har lösts ut med till exempel en kvittens från PostNord eller med en fraktsedel från DB Schenker.

Produkten ska returneras eller bytas senast på den vardag som följer på den 14:e dagen, det vill säga om den 14:e dagen är en lördag ska produkten postas eller levereras senast på måndag. Till exempel om kunden har beställt produkter den 1 december och fått dem den 11 december, är senaste returdagen den 26 december. Eftersom datumet är en helgdag ska returen göras senast den 27 december.

Returrätten gäller endast oanvända produkter som kan säljas vidare. Under returtiden har konsumenten rätt att bekanta sig med produkt och prova den på samma sätt som man kan göra när man går och handlar i en butik. Konsumenten kan även öppna förpackning för att undersöka och prova produkt utan att förlora sin returrätt. Konsumenten kan dock inte använda produkt.

Ett undantag är våra FitNord elcyklar, som kunden har rätten att använda upp till 15 kilometer, och fortfarande ha rätten att returnera inom 14 bankdagar.

Definition av en godkänd produktretur:

a) Produkten är i originalförpackning (välförpackad) utan överflödiga beteckningar eller märken.
b) Kopia på kvittensen/följesedeln medföljer.
c) Returen sker senast inom 14 dagar från inköpsdatum.

Returrätten gäller aldrig bland annat öppnade engångsprodukter.

För vissa produkter har företagskunder ingen returrätt alls eller rätt att annullera en beställning.

Returen är gratis för konsumenten och görs genom att använda PostNords kundretur. För produkter som har levererats på något annat sätt än PostNord används det leveranssättet som har använts med den ursprungliga leveransen. Ytterligare måste kunden alltid fylla i returblankett på våra webbsidor.

Om Sportproffsen Sverige AB i undantagsfall godkänner en retur av en produkt som inte kan säljas vidare, är bristfällig eller har returnerats efter att returrätten har löpt ut debiteras dock minst 25 procent av produktens pris som egna kostnader.

Vi löser inte ut obetalda försändelser eller kreditpaketförsändelser (returer).

Vi tar inte emot försändelser som inte levereras ända fram till Sportproffsen Sverige AB (dörren).

Sportproffsen Sverige AB godkänner inte retur av en produkt om den har förpackats bristfälligt (t.ex. en ömtålig produkt som har skickats utan vaddering).

För omotiverade returer debiterar vi kunden kostnaderna enligt gällande prislista. Att söka efter en defekt produkt/del i ett delpaket är en separat avgiftsbelagd tjänst. Vi debiterar även kostnader som inte omfattas av tredje parts garanti.

Bristfälliga returer skickas tillbaka på kundens bekostnad.

Produktens returrätt är alltid produktspecifik och en eventuell fördröjd leverans av en annan produkt ger inte rätt till en längre returneringstid för den första produkten.

Leveranskostnader för returer från utlandet betalas av kunden.