Mitä merkitystä sillä on, onko sähköpyörässä etu-, taka- vai keskimoottori?

Takamoottori

Ehkä yleisin moottorityyppi sähköpyörissä on takamoottori, joka on sijoitettu takanapaan. Takamoottori tarjoaa erinomaisen tuntuman perusajossa ja on hiljainen käytössä. Takamoottori kuluttaa keskimoottoria vähemmän voimansiirron osia kuten rattaita ja ketjuja. Takamoottori on myös keskimoottoria helpompi irrottaa huoltoa varten, mutta vastaavasti hankaloittaa esimerkiksi renkaan vaihtamista. Takamoottorilla varustetun sähköpyörän painopiste on takana, mikä voi vaikuttaa hallittavuuteen esimerkiksi vaativassa maastoajossa. Peruskäyttöön takamoottori on erinomainen valinta hyvän tuntuman ja edullisemman hinnan ansiosta.

Keskimoottori

Keskimoottori sopii hyvin urheilulliseen pyöräilyyn, sillä painopiste jakautuu keskellä ja matalalle. Tämä tekee sähköpyörästä vakaan ja helposti hallittavan tuntuman ollessa hyvin lähellä tavallista polkupyörää. Keskimoottorit ovat tyypillisesti teknisesti kehittyneitä ja tarjoavat luonnollisen tuntuman sekä nopean reagoinnin poljinvoiman vaihteluihin. Keskimoottorilla varustettujen sähköpyörien hinta on usein korkeampi.

Etumoottori

Etumoottori on yleisesti halvin ratkaisu, sillä sellainen voidaan asentaa lähes mihin pyörään vain. Etumoottori voi vaikuttaa sähköpyörän ohjaukseen ja pyörä voi olla vaikea hallittava liukkaalla. Etumoottorilla varustetun sähköpyörän painopiste on edessä ja moottori kuormittaa etuhaarukkaa.